Thursday, September 11, 2008

Selamat Datang Ke Laman Blog Madrasah An-Nuur




Madrasah Tahfiz Al-Quran An-Nuur merupakan satu kesinambungan yang lahir daripada keperihatinan masyarakat Islam di Kampung Kesang Laut terhadap kepentingan pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah di kariah mereka. Idea untuk mewujudkan madrasah ini telah dicetuskan oleh keluarga Tuan Haji Hamid b Haji Samad dan telah disambut baik oleh Masyarakat Islam di Kampung Kesang Laut ini.

Pada Januari 2000 hasil usaha Yang Berbahagia Ust. Hj Abd Rahman bin Haji Kiman dan beberapa orang dari jawatankuasa beliau, Yang Berhormat Menteri Besar Johor telah bersetuju untuk meluluskan bantuan bernilai RM20,000 (dua puluh ribu) bagi tujuan melengkapkan keperluan asas untuk madrasah tersebut.

Dengan izin Allah, pada hari Ahad 16 April 2000 tertubuhlah sebuah institusi pendidikan tahfiz Al-Quran yang dimahsyurkan dengan nama Madrasah Tahfiz Al-Quran An-Nuur. Apa yang lebih membanggakan pada peringkat awal, madrasah ini telah menerima khidmat bakti daripada anak tempatanya sendiri iaitu Ustaz Hj. Noor Efendi b. Hj Hamid Al-Hafiz sebagai pentadbir. Beliau dibantu oleh seorang ustaz daripada Batu Pahat, Ustaz Taufiq Abd. Aziz Al-Hafiz (Masih berkhidmat hingga kini) dengan kumpulan pelajar pada tahun tersebut seramai 10 orang.

No comments: